Finalister 2020 – Möjliggörare för Ungas Komponerande


En organisation, eldsjäl, plattform eller innovation som inspirerat, uppmuntrat eller möjliggjort ungas komponerande. De eller det som öppnar portarna för ungas kreativitet och därigenom säkrar framtidens musik.


LIRA MUSIKKOLLO (Eskilstuna)

Lira Musikkollo riktar sig till barn och ungdomar i Eskilstuna med omnejd. De har en särskild ambition att nå ut till barngrupper som inte vanligen omfamnas. Det är en kostnadsfri aktivitet, som möjliggörs genom hjälp från kommunen och studiefrämjandet i Eskilstuna. Det gör att alla barn i kommunen, oavsett föräldrarnas ekonomiska situation, kan delta.

Med stort engagemang inspirerar lärarna barn och unga till att intressera sig för musik, prova på flera instrument, skriva text, komponera en låt, spela in och framföra sin egenkomponerade låt på endast en vecka. Låten får de sedan gratis digitalt efter att kollot är slut. Veckan avslutas med konsert för allmänheten.

Förutom spelglädje och grundläggande förståelse för musicerandets konst ger Lira musikkollo en proffsig introduktion och en unik upplevelse med en tydlig integrations- och mångfaldsambition.


SPINNERIET URBAN MUSIK (Malmö)

Spinneriet Urban Musik är en unik mötesplats och en fantastisk grogrund för en gedigen musikkarriär. Glokala Folkhögskolan kämpade i flera år för att skapa en officiell linje i hiphopmusik och nu är det den enda linjen i hela Sverige som jobbar uteslutande utifrån hiphop-kulturens metoder och community. Med hiphop som grundstomme heter linjen idag Spinneriet Urban Musik, då det även görs musik inom närliggande genres såsom soul, rnb, reggae, afropop etc. Eleverna söker från alla hörn och kanter i Sverige och linjen är enormt eftertraktad.

Linjens tre pedagoger och handledare – Ayla Adams (aka. Ayla), Toju Jemide (aka. Dirty Jens) och Emilia Čarapić (aka. Bac Nini) är själva verksamma artister och producenter och kan därigenom förmedla branschspecifika erfarenheter och har möjligheter att lyfta deltagarna till nästa nivå. Undervisningen är nästan uteslutande helt praktisk och i projektform vilket gör att deltagarna får en unik möjlighet att lära sig vikten av att driva sig själva och sitt skapande framåt med stor konstnärlig frihet. Undervisningen baseras också på deltagarnas erfarenheter, nivåer, drömmar och önskemål – och utbytet av dessa mellan varandra. Med detta skapas en stark ”each one teach one”-anda.

Med en pedagogik där deltagarna får lära sig allt från komponerande till branschkunskap, som sceniskt uttryck, mixning, eget företagande, textförfattande och musikproduktion, har flertalet elever börjat som vokalister och lämnat som låtskrivare och producenter eller tvärt om. Spinneriet Urban Musik bygger tillsammans med deltagarna upp en otrolig gemenskap som gör deltagarna trygga i sitt skapande och kan se en framtid i yrket som musikskapare. Det är kombinationen av denna gemenskap, trygghet, kursens moment och lärarnas och deltagarnas personligheter som ger dessa unga vuxna de verktyg de behöver för att utveckla sitt konstnärskap, sitt kreerande, sitt komponerande – och att ta det på allvar.


VICTOR MARKO (Stockholm)

Victor ”Mofeta” Marko är rappare, låtskrivare och hiphop-pedagog. De senaste nio åren har han hållit rap-workshops för barn och ungdomar i Sverige, Finland, Sydafrika, Zambia och Zimbabwe. Hans viktigaste syfte med workshopen är att stärka självförtroende och få unga att utmana sig själva genom att göra något de kanske inte trodde att de kunde. Känslan som deltagarna får när de bevisar för sig själva att de kan är oerhört viktig, och leder till fortsatt intresse.

Rap-workshopen är ett sätt att utveckla sitt eget komponerande. Innan de skriver tillsammans går de igenom olika sätt att rimma och analyserar texter från deltagarnas favorit-rappare. Genom att bryta ned texter i ett rim-schema och visa hur de är uppbyggda kan ungdomarna lättare uttrycka sig på det sätt som de vill uttrycka sig och sätta ord på sina egna tankar.

Victors workshops passar skolbarn i alla åldrar och vuxna, från nybörjare till ambitiösa vokalister. De innehåller bl.a. text-analys, improvisationer, rytmlära och text-skrivande.

Rap är ett effektivt sätt att berätta historier och kan därför för barn och unga vara en inspirerande och rolig väg in i musiken, rapen och komponerandets värld.