Finalister 2020 – Enastående Pedagogisk Gärning


Musiklärare, eldsjälar, organisationer eller skolor med nyskapande pedagogiskt koncept. Det kan vara allt från en gärning som har lokal betydelse till mer omfattande påverkan med positiv effekt på musiklivet.


DUNCAN KEMP (Storuman)

Duncan Kemp föddes i England och hamnade av en ren slump i Storuman i Västerbotten, där han nu bott sedan 1989. Efter kulturnedskärningar i kommunen startade han musikskolan Kulturakademin och har de senaste 20 åren stått för en unik kulturpedagogisk gärning! I en kommun med ca 6 000 invånare har han etablerat en musikskola med musikutbildning för elever 6­­­­­­­­­­­­­–18 år som utöver den dagliga undervisningen även bedriver sångläger i fjällmiljö, samt diverse projekt som ”Nice Ice”, där ungdomarna skapar och spelar sin egen ismusik med inspiration av isen och med hjälp av isens resonans. De anordnar också kulturveckan i Tärnaby Hemavan och jobbar med div. projekt och konserter både regionalt, kommunalt, nationellt och internationellt.

I fokus för Kulturakademins verksamhet är barnen och ungdomarna. Kulturakademin lägger stor vikt vid att jobba väldigt inkluderande i sin undervisning och i projekten med både nyanlända och med den samiska befolkning. Man har även lyckats integrera den lokala befolkningen då en väldigt stor andel av befolkningen har barn eller barnbarn som utövar musik och kultur på skolan.

Ett stort engagemang och en pedagogisk drivkraft ligger bakom Kulturakademin. Trots svåra förutsättningar uppnås otroligt fina resultat!


IRINA KRJUTJKOVA (Västerås)

Irina började sin karriär på Lilla Akademin och Mariestads Musikskola och jobbar nu på Västerås Kulturskola. Hon utbildades på Konservatoriet i St. Petersburg och på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och var sedan den första som tog sitt solistdiplom på KMH som ackordeonist.

Irina säger ofta att hennes önskan är att eleverna, när de blir stora och kanske får egna barn, ska kunna minnas och återberätta sina upplevelser på Kulturskolan med endast goda och varma berättelser. Irina lär barnen inte bara att spela piano och ackordion, utan också att förstå musik, älska musik och ger barnen en insikt och förståelse för det internationella musikspråket, ett språk som kan användas världen över för delad glädje.

Irina har lyft piano-ensemble-spelandet och inspirerat många andra pedagoger att spela 4-6-8-12-händigt på piano. Hon har gjort många konserter och deltagit i stora integrations/kultur-projekt med andra länder som Ryssland, Bosnien, Tjeckien, Italien och också sporrat eleverna till att våga tävla i ackordion-tävlingar utomlands.

Irina lyckas förmedla glädje och nyfikenhet i allt från de lättaste musikstyckena till de svåraste. Motivera både då det är lätt och svårt.


PETER SVENSSON (Karlshamn)

TrumPeter, slagverkslärare på Karlshamns Musikskola, har innehaft den tjänsten i 25 år och drivit dess utveckling och digitaliserat undervisningen.

Peter har både enskild undervisning och olika slagverksgrupper med ungdomar från lågstadiet till gymnasiet. Med stor insikt om ljudbilden, skapar han en säker övningsmiljö med sänkt ljudnivå för elever, personal och föräldrar genom att projicera noterna på skärm och använda elektroniska trumset med hörlurar där musiken som eleverna spelar till finns på digitala plattformar. Denna pedagogik med hörlurar gynnar också elever med en eventuell neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Med outtröttlig energi breddar han musikskolans utbud genom att bjuda in etablerade slagverkare som håller workshops och konserter, inspirera sina elever att delta i Karlshamns Musikkår, Karlshamns Musiksällskap och Scoutmusikkåren och genom att utöka skolans slagverksförråd med hjälp av både donationer och gåvor.

Peter har också skrivit läroböcker som används flitigt i Sverige, som ”Trum- och Slagverksskolan” , utgiven av Warner/Chappels förlag, samt givit ut en CD med låtar arrangerade för slagverksensemble för att kunna använda som ljudande exempel i sin undervisning. 

En lång pedagogisk uthållighet som lämnat många avtryck både instrumentellt, genom utveckling av undervisningsmaterial och framförallt hos eleverna, där många fortfarande är aktiva som professionella musiker och musiklärare.